mayaajohanson

En tjej på 19 vårar från Skåne. Har ett stort intresse för hästar och ett psykiskt tufft liv

Gymnasiet

Allmänt Permalink0
En stor fråga som sätter enorm press på dagens ungdommar. Även ifall man går på gymnasiet eller man är i den perioden då man ska välja ett gymnasium ifall man ens ska gå på något. I dagens läge finns det en miljon olika gymnasium och inriktigtnigar man kan välja. Hur ska en 15/16 åring kunna hitta i hela detta hav. Ja för mig var det inte så himmla lätt man funderade faktiskt ibland på att strunta i det. Men kom till slut fram till Bollerup ett ganska hastigt beslut för hade varit helt inne på ekonomi linjen sen jag var typ 12 år gammal. Men så blev det iallafall men shit så många gånger man ångra sig och kom på helt andra tankar. För hur ska egentligen en sådan ung människa kunna ta ett så viktigt beslut. Något jag tänkt på länge för man knappt hunnit lämna mamma känns det som. Inget lätt beslut men alla i Sverige tar ett sådant eller ett beslut att hoppa av. Ett sånt beslut kan många tycka till om väldigt mycket. För alla säger att det är över för dig och du kommer aldrig klara livet. Förlåt mig men jag tror faktiskt denna människa har koll på läge man kan säga hur man själv tycker men sen bara ta ett steg tillbaka. Jag tror alla kan klara livet så länge man bara vill. Vissa nöjer sig med ett jobb på ica eller hm och det är inget fel på det. Andra vill bli civilingenjörer och det är inget fel på det heller för vi behöver båda två. Det jag vill komma till är att alla beslut är rätt det är bara en annorlunda vägg man väljer. För alla lär hitta rätt i livet men vi alla tar olika väggar för att hitta ditt. Visas väggar är raka andras går åt höger och vänster. Så detta att inte gå gymnasiet ska man aceptera för man kan lyckas ändån så länge man vill. Jag själv kan säga att gymnasiet är inget lätt det är en jobbig tid i livet men även den bästa. Allt plugg hitt och ditt och varje morogn när klockan ringer undrar man ifall det är värt det. Vad kommer jag tjäna på att göra allt detta och att utsätta mig för dessa saker. Det är en sak jag ställer mig varje dag. För ja livet är pain in the ass men man kommer över det. För allt har ett pris och jag vet att jag kommer tacka mig själv när jag är i mål. När man står där med betyget i handen och studentmössan i andra. Då vet man att det var värt det. Men att ta sig ditt är det jobbiga. Vill bara säga till er att du är inte själv alla funderar på att hoppa av skolan ibland och bara hoppa på något jobb och börja tjäna pengar. Den tanken får vi alla för hur härligt hade det inte varit och få in en månads lön och slippa alla läxor. Men sen tänk på att är det verklgien där du vill stå när du är 30? Att ha en utbildning är aldrig fel men ja man kan jobba sig upp ja. Fast det bruss helt på vad för sorts människa man är. Olika vägar för alla människor men vi hittar alltid rätt i livet till slut
Maja Johanssons foto.
 
Hitta motivationen till att gå till skolan. Hitta små delmål varje dag så till slut är ni framme. Tiden går fort så lär er ta vara på även dem tråkiga stunderna. Dessa tjejerna här har iallafall gjort så jag är där jag är i dag inom skolan. Utan er ahde jag hoppat av för länge sen.
 
Även denna underbara människa har gjort mig till den jag är idag. Många gånger jag hade struntat i det ifall inte han hade varit där och hjälpt mig upp igen
 
Maja Johanssons foto.
 
Sen såklart hästarna är ens livräddare många gånger. Hästarna och stallet är något som jag alltid har kunnat stöta mig på. Ett ställe jag alltid har kunnat hämta energi ifrån och tagit med den in i skolbänken. Eller haft hästarna där för att få någpot annat att tänka på bara att veta att dem alltid finns där får en att vilja fortsätta
 
 
sen såklart min fina familj. För vad jag än gör eller inte gör. Finns ni där och hjälper mig genom allt.
Till top